Odcinek 1: Pedro Almodóvar i Jean-Paul Gaultier
Na kilka tygodni
Wikipedię zamieniam na Voguepedię i zabieram Was w zaskakująco interesującą
podróż po zagmatwanych związkach mody z filmem. W każdy czwartek na portalu G-punkt.pl.
Pierwsze olśnienie, pierwsze spotkanie
Podobno Jeana-Paula Gaultiera do zostania projektantem zainspirowało kino.
Kiedy miał dziewięć lub dziesięć lat, obejrzał film „Ludzie i manekiny”
Jacquesa Beckera. Uwiódł go klimat domu mody z czasów Drugiej Wojny Światowej:
„To był moment mojego olśnienia i od tego momentu wiedziałem, że chcę
projektować i organizować pokazy mody” – powiedział Francuz.
Pedro Almodóvar
wspomina, że zna pomysły Gaultiera od połowy lat osiemdziesiątych. Kilka lat
później artyści spotkali się na balu dobroczynnym i (mimo że Almodóvar, co
również sam wspomina, miał na sobie garnitur od Thierry’ego Muglera) właśnie
wtedy rozpoczęła się ich przyjaźń.
„Obaj byliśmy uznawani za enfants
terribles,
chociaż nigdy nie szukaliśmy skandali, były one raczej rezultatem naszej
spontaniczności” – powiedział Almodóvar – „Pomyślałem, że
mógłbym z nim pracować, gdy zobaczyłem co przygotował dla Madonny na jej trasę
Blond Ambition Tour” (czyli między innymi słynny gorset w cielistym kolorze ze
spiczastym, stożkowym stanikiem).
Kobieta-maszyna
“Kika” to trudna do gatunkowego zakwalifikowania historia kobiety, która
jest niepoprawną optymistką. Naiwność dziecka, jaka cechuje jej podejście do
życia sprawia, że Kika będąc w centrum wydarzeń, na żadne nie ma wpływu. Jej
partner trawiony kompleksem Edypa, szuka erotycznych doznań w fotografii i
podglądaniu samej Kiki. Kochanek kobiety okazuje się być seryjnym mordercą, a
upośledzony brat gospodyni (która podkochuje się w tytułowej bohaterce),
zbiegłym z więzienia gwałcicielem. To brutalny świat, w którym policjanci są
karykaturą archetypu macho, a całe zło rzeczywistości opisywane jest z
upodobaniem przez media, które w „Kice” reprezentuje ekscentryczna Andrea
Caracortada (Andrea z pociętą twarzą)
i jej program „Okropności dnia”.
To zdesperowana reporterka, która jeździ po mieście na skuterze w kostiumie
przypominającym zbroję, z kamerą przyczepioną do hełmu, poszukując sensacji.
Każdy swój program zaczyna od wymienienia zbrodni, o których dowiedziała się w
ostatnim czasie. Tę tyradę podkreśla teatralnymi gestami, a jej autokreację
dopełniają kostiumy, zaprojektowane przez Jean-Paula Gautiera, które opowiadają
swoje osobne historie.
szkic Gaultiera
Małgorzata Jakubowska w rozprawie „Oko na Kikę” pisze, że
„Futurystyczny kostium nie tylko parodiuje postęp technologii, ale także obnaża
drapieżność współczesnych reporterów, którzy gotowi są zrobić wszystko, by
zdobyć spektakularny materiał dla swojej stacji”. Katarzyna Citko w książce
„Filmowy świat Pedra Almodóvara. Uniwersum emocji” zauważa natomiast, że: „Andrea w swoim roboczym stroju przypomina
pierwszą kinową kobietę-maszynę, Marię z »Metropolis« Fritza Langa. Podobnie jak ona, bohaterka
Almodóvara reprezentuje znamienne połączenie seksualności i technologii,
podniety i niebezpieczeństwa, uosabiając ideał męskiego pożądania, jako że
technologia zdaje się umożliwiać kontrolę nad cielesnością, a męskie fantazje
znajdują wszak odzwierciedlenie w idei kontroli”.
W swoim niepokojącym studiu telewizyjnym (w którym scenografią jest obraz
wielkiego, anonimowego miasta oraz czerwone, puste fotele) Andrea nosi suknie,
które według Katarzyny Citko są nie tyle wyrazem elegancji, co raczej parodią
koktajlowej garderoby. Ponadto, każda z nich odnosi się bezpośrednio do zbrodni
bądź innych sytuacji opisywanych przez reporterkę. Gdy Andrea pojawia się po
raz pierwszy, ma na sobie długą suknię, która, postrzępiona u dołu i pomalowana
czerwoną farbą, wygląda jak zbrukana krwią. Gorset rozerwany w miejscu piersi
ma przywodzić na myśl ofiarę gwałtu. Druga z jej sukni, poszarpana na całej długości,
z golfem usztywnionym niczym kołnierz ortopedyczny, kojarzy prezenterkę z
ofiarą wypadku drogowego.
ciąg dalszy nastąpi, cały tekst można przeczytać TUTAJ.
Bibliografia:
Elizabeth Snead, „The Skin I Live in: Pedro Almodóvar on Jean-Paul
Gaultier’s Film Fashions, Friendship”, hollywoodreporter.com, 15.11.2011.
Katarzyna Citko, „Filmowy świat Pedra Almodóvara. Uniwersum emocji”,
Białystok 2007.
Małgorzata Jakubowska, „Oko na Kikę. O filmie Pedra Almodóvara” [w:]
„Żeglowanie po filmie”, Kraków 2006, str. 41-79.
Pedro
Almodóvar, „Z P. Almodóvarem rozmawia P. Almodóvar”, gutekfilm.pl/zle-wychowanie
fotografie: toutlecine.com, elle.com, zimbio.com, imageamplified.com
Kolejny naprawdę wciągający i interesujący artykuł. Bardzo mnie zaciekawiłaś.
OdpowiedzUsuńPodpisuję się pod powyższym :)
OdpowiedzUsuńmnie również zaciekawił artykuł :)
OdpowiedzUsuńgorset niezły ;D
Bardzo ciekawy post. Muszę przyznać, że moda i film zawsze przyjemnie się zazębiają. Twój post to udowadnia:)
OdpowiedzUsuń