2 października 2012

Ubieranie kina. Odcinek 2, część 2.

Odcinek 2: Modelki na ekranach.
część pierwsza tekstu do przeczytania TUTAJ.

Z wybiegu na plan

Z całej grupy modelek, które w ciągu ostatnich kilku lat postanowiły spróbować swoich sił w aktorstwie, wyróżnia się Lily Cole, która poprzez niespotykaną urodę ma szansę zostać aktorką charakterystyczną. 


Po występie w bardzo banalnych „Dziewczynach z St. Trinian”, Cole została zauważona przez Terry’ego Gilliama i w jego „Parnassusie” zagrała córkę głównego bohatera. Nie była to może bardzo duża rola, ale na pewno kluczowa, ponieważ to właśnie grana przez nią bohaterka była stawką w zakładzie, jaki doktor Parnassus zawarł z Diabłem. Jej filmografię zamyka (znana nieco mniej, niż towarzyszący jej skandal uczuciowo-obyczajowy) superprodukcja „Królewna Śnieżka i Łowca”


Najbardziej intrygującym filmem z całej filmografii Lily Cole jest jednak „Krzyk mody” w reżyserii Sally Potter, który sama twórczyni określa mianem „nagiego kina”. Jego ideą jest pozostawienie w filmie tylko najistotniejszych i najbardziej niezbędnych środków do opowiedzenia danej historii. W „Krzyku mody” widzimy więc głównie serie monologów kierowanych do odbiorcy siedzącego za kamerą, a moda staje się w nich tylko jednym z wielu równorzędnych tematów. W wywiadzie dla magazynu „Interview” Lily Cole przyznała, że w graniu w filmach najbardziej ceni sobie odpowiedzialność i kontrolę, bo efekt zależy głównie od niej, podczas gdy zdjęcia w magazynach nie zawsze oddają pełnię jej możliwości.


Uwagę zwróciła na siebie również pochodząca z Etiopii Liya Kebede. W filmie „Kwiat pustyni” w reżyserii Sherry Horman, Kebede wcieliła się w Waris Dirie, modelkę, która w 1997 roku udzieliła przełomowego wywiadu do „Marie Claire”, w którym opowiedziała o tym, jak w wieku pięciu lat została rytualnie obrzezana (Dirie urodziła się w muzułmańskiej rodzinie nomadów, w Somalii). Po tej publikacji została ambasadorką ONZ i rozpoczęła walkę o zniesienie tego zabobonnego, tradycyjnego rytuału w krajach trzeciego świata. Sam film jest trochę chaotyczny (sekwencje z przeszłości nie zawsze logicznie przeplatają się ze współczesnością), aktorstwo Kebede jest nieco zbyt egzaltowane i wiele kwestii w filmie pozostaje niedopowiedzianych, mimo to jednak „Kwiat pustyni” jest kolejnym istotnym głosem w walce ze zmianą obyczajów dotyczących traktowania kobiecego ciała. 


W 2010 roku Waris Dirie i Liya Kebede wystąpiły wspólnie w sesji zdjęciowej dla kampanii H&M, „Fashion Without Borders” („Moda bez granic”).




Agyness Deyn wystąpi w brytyjskim (czyżby niekoniecznie potrzebnym?) remake’u pierwszej części serii „Pusher”, czyli duńskiej trylogii sensacyjnej Nicolasa Windinga Refna. Gemma Ward pojawiła się w dramacie obyczajowym „Czarny balonik”, ostatniej części „Piratów z Karaibów”, a teraz ma szansę zwrócić na siebie uwagę występem w oczekiwanym remake’u „Wiekiego Gatsby’ego”, którego zrealizowania podjął się Baz Luhrmann. Rebecca Romijn jest przede wszystkim etatową Mystique w różnych realizacjach historii o X-Menach… Prognozy nie są przesadnie optymistyczne, jednak zawsze istnieje cień szansy na to, że wkrótce będziemy świadkami naprawdę spektakularnego debiutu lub rewelacyjnej, szczerze poruszającej roli wśród modelek-aktorek.



fotografie: listal.com, interviewmagazine.com, zeberka.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz